Presentation

”Vad är grejen?” – konsten att nå fram med ett budskap

Hur kan vi uttrycka oss så att människor faktiskt hör vad vi säger, läser det vi skriver och förstår vad vi menar? Att uttrycka sig på ett sätt som når ut och berör. Denna kurs ger nödvändiga retoriska färdigheter och tipsar om 12 viktiga misstag att undvika om du vill bli en superkommunikatör.

Sällan har det varit viktigare än nu att kunna nå ut med sitt budskap till omvärlden – oavsett om det handlar om ett internt möte, en stor konferens, på webben, i en intervju, ett pressmeddelande eller i en säljsituation.

Det finns så många fallgropar och hinder för att nå ut med effekt. Under arrangemang är det ibland mer regel än undantag att åhörarna blir uttråkade av stela power point-presentationer. Och vem har inte slängt ointressanta rapporter och broschyrer, sorterat bort nyhetsbrev i mejlboxen, eller blivit less på plattityder och slentrianmässigt säljsnack på mingelträffar eller på Facebook?

Mer effekt i dina presentationer

Om du i stället kan få ut din information till andra och skapa en dialog och ett intresse för ditt ämne, så finns det inga gränser för vad du kan åstadkomma. Det handlar inte om att skrika högst och mest, utan att vara äkta och intressant. Kommunikation är ett av de viktigaste verktygen vi har, och när vi når fram till varandra så kan det leda till magiska möten.

Under denna utbildning fokuserar vi på det som faktiskt ger mest effekt när du ska presentera, marknadsföra eller sprida information i olika situationer. Du får de viktigaste ingredienserna för att lyckas – eller misslyckas – nå ut och beröra i olika sammanhang. Du får träna på några knep i konsten att skapa dialog med och intresse hos andra människor. Att ”hitta grejen”, kärnan, med ditt ämne, att fokusera på argumenten som berör – så att människor faktiskt vill lyssna på dig och ta till sig det du har att säga, och även sprida det vidare till andra.

Ur innehållet:

kommunikationDAG 1
  • 12 misstag att undvika när du vill nå fram med ett budskap.
  • Hitta och lyft fram kärnan i ditt budskap och din verksamhet. Vad är “din grej”?
  • Presentationsteknik i pitchar, presentationer, mingel och undervisning.
  • Hemligheten bakom dynamisk kommunikation och karismatisk retorik.
  • Så plockar du fram det viktigaste i ett samtal, en text eller en presentation.
  • Nervositet, trygghet och mental träning.
DAG 2

Kursvarianter

Kursansvarig

VLLkonf_moderatorJennyJenny Eklund håller i de flesta av våra kommunikationsutbildningar, ibland också tillsammans med en assisterande utbildare. Hon har 20 års erfarenhet från medie- och kommunikationsbranschen där hon jobbat både som journalist, redaktör, producent, föreläsare, moderator och utbildare inom kommunikation och utveckling för tusentals deltagare från både universitet, offentliga verksamheter och privata företag.
“Jag tycker det är ofantligt roligt att hjälpa människor att plocka fram, förfina och nå ut med sitt budskap på ett effektfullt sätt. Jag har en talang inom kommunikation, en slags omvänd dyslexi, som innebär att jag kan lyssna på någon som talar eller läsa en text och direkt se och höra vad som är kärnan, och vad som borde förändras för att det ska bli ännu mer intressant och begripligt. Jag utgår alltid från klientens personliga stil och förutsättningar och kan med både fingertoppskänsla, omtanke och tydlighet ge superkonkreta tips för hur man kan utveckla sina förmågor och kommunikationsverktyg.”
Jenny har Umeå som bas men arbetar mot hela världen. Här kan du läsa mer om Jenny Eklund.

 

Individuell träning

Här kan du läsa mer om hur vi jobbar med personlig träning för den som vill bli en vassare presentatör av budskap:

Kurslängd

1–2 dagar. Tvådagarskursen kombineras med pass i Muntlig presentation samt Corporate storytelling.

Individuell träning

Är grupputbildning inget för dig? Då kanske personlig träning för att bli en Superkommunikatör skulle vara intressant i stället? Teori i all ära, men här får du möjligheten att öva i skarpt läge och få professionell konkret feedback på ditt eget material.

Sagt av deltagare

”Jag har gått många kurser under min långa karriär. Säkert månader, om jag skulle slå ihop allt. Den här kommunikationsutbildningen har gett överlägset mest. Vissa förstår nog inte ens hur värdefull kunskap det här är!”
/Kursdeltagande lärare efter en tvådagarskurs

“Vad är grejen?” är det mest användbara jag tagit med mig från en kurs! Superbra. Vi använder det jämt på min arbetsplats nuförtiden.”
/projektledare

“Jag brukar aldrig gilla övningar man ska göra på utbildningar. Men det här var första gången som övningarna varit meningsfulla och givande. Jättebra utbildningsdag!”
/Hans Thorén, labchef på SCA Packaging, efter en kommunikationsdag

“This has given me communication tools that will be useful trough all my life. I get now how I must express what I do so that others can understand and get interested.”
PdD-student from China, at Karolinska Institutet

“Jenny Eklund höll en matnyttig och inspirerande workshop med oss. En kurs i konsten att nå ut med sitt budskap (med effekt). Vi har stött och blött kärnan, “grejen”, kundnyttan, visioner, presentationstekniker och knep. “Jättebra, inspirerande och peppande” blev omdömena från de som deltog. Tack!”
/företagare i Krenovas entreprenörsprogram i Luleå

“Jag var lite skeptisk när jag anmälde mig. Jag kunde ju redan det här med presentationsteknik tyckte jag – och speciellt den visuella biten. Men det här var något helt annat! Fick många handfasta råd om hur jag kan formulera mig i text till min målgrupp samt hur jag fångar kunders uppmärksamhet genom en slagkraftig inledning. Samt vikten av att vara TYDLIG. Jag kan varmt rekommendera denna workshop!
/Ida Bontin, AD och illustratör

“Jag har verkligen fått öva på att bli mer konkret och kärnfull och framför allt fått upptäcka vad det är som gör att folk verkligen vill lyssna på det jag ska berätta. Jag uppskattar också feedbacken från både den proffsiga ledaren och gruppen, jag har fått utmana mig själv ordentligt, men det har också hjälpt mig oändligt mycket mer än alla de gånger jag jobbat med presentationer och budskap på egen hand.”
/ledare i kommunal verksamhet

“Jag är van presentatör, och blev glatt överraskad över hur starkt storytelling är som verktyg. Nu ska jag tillbaka till jobbet och använda berättelser mycket mer i mitt informationsarbete.”
/verksamhetschef i privat bolag